8.1.2015

Ajatuksia Markuksen evankeliumin äärellä - 1


Viikoittaisessa kaikille avoimessa raamattupiirissä Viherlaakson kappelilla alkoi 6.1.2015 Markuksen evankeliumin läpikäynti.



Tässä muutamia ajatuksia yleisesti tästä kirjasta. Tule sinäkin mukaan tutustumaan Jeesukseen Kristukseen niin, että kirjoitukset kävisivät toteen:

väkeä tuli koolle niin paljon, etteivät kaikki mahtuneet edes oven edustalle. (Mark 2:2)

Raamatussa on vain yksi evankeliumi:

Ilosanoma Jeesuksesta Kristuksesta, Jumalan Pojasta, lähti liikkeelle näin. (Mark 1:1)

Evankeliumikirjoja on neljä eli sama ilosanoma on kerrottu neljän eri kirjoittajan tyylillä, erilaisille kohderyhmille ja erilaisia asioita korostaen. Kysymyksessä ei siis itse asiassa ole Markuksen evankeliumi, vaan evankeliumi Markuksen mukaan. Niinhän se on Raamatussa otsikoitukin.

Hengästyttävä evankeliumi 

Markuksen evankeliumikirjaa lukiessa on hengästyminen lähellä. Tapahtumasta toiseen rynnätään nopeasti. Varsinkin kirjan alussa esiintyy monta kertaa sana ’heti’.
 
Markus vie meidät vauhdilla Jeesuksen mukana Galileaa ristiin rastiin ja sitten kohti pääasiaa, Jerusalemia, ristin kuolemaa ja ylösnousemusta.

Kirjan 16 luvusta peräti kuusi käsittelee Jeesuksen elämän viimeisiä päiviä Jerusalemissa. Näiden tapahtumien kuvaamiseen on siis ollut niin kiire.

Ymmärtämisen avain on usein Vanhassa testamentissa

Markuksen evankeliumissa ei ole paljon suoria lainauksia Vanhasta testamentista. VT:n pyhät kirjoitukset ovat kuitenkin pohjana sille, mitä Jeesus teki ja kuinka Hän toimi.


Yksi esimerkki on Jerusalemin temppelin puhdistaminen (Mark 11:15-19). Jeesus vertasi siinä temppeliä rosvojen luolaan, mikä viittaa Jeremian kirjan lukuun 7. Sitä taustaa vasten selviää, ettei Jeesus varsinaisesti moitikaan rahanvaihtajia ja muita kaupustelijoita heidän toiminnastaan.

Jeesuksen arvostelun kohteena ovatkin temppelissä käyvät ihmiset. Ne, jotka temppelin ulkopuolella arjessa palvelevat epäjumalia, mutta tultuaan uhraamaan temppeliin luulevat olevansa turvassa niin kuin rosvot luolassaan. Mark 11:17 saakin näin aivan uuden sisällön.


Jeesuksen aikaisen Jerusalemin pienoismalli. Etualalla temppeli.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti