Viikoittaisessa
kaikille avoimessa raamattupiirissä Viherlaakson kappelilla alkoi 6.1.2015
Markuksen evankeliumin läpikäynti.
Tässä muutamia
ajatuksia yleisesti tästä kirjasta. Tule sinäkin mukaan tutustumaan Jeesukseen
Kristukseen niin, että kirjoitukset kävisivät toteen:
väkeä tuli koolle niin
paljon, etteivät kaikki mahtuneet edes oven edustalle. (Mark 2:2)
Raamatussa on
vain yksi evankeliumi:
Ilosanoma Jeesuksesta
Kristuksesta, Jumalan Pojasta, lähti liikkeelle näin. (Mark 1:1)
Evankeliumikirjoja
on neljä eli sama ilosanoma on kerrottu neljän eri kirjoittajan tyylillä,
erilaisille kohderyhmille ja erilaisia asioita korostaen. Kysymyksessä ei siis
itse asiassa ole Markuksen evankeliumi, vaan evankeliumi Markuksen mukaan. Niinhän se on
Raamatussa otsikoitukin.
Hengästyttävä evankeliumi
Markuksen evankeliumikirjaa lukiessa on hengästyminen lähellä. Tapahtumasta toiseen rynnätään nopeasti. Varsinkin kirjan alussa esiintyy monta kertaa sana ’heti’.
Markus vie meidät vauhdilla Jeesuksen mukana Galileaa ristiin rastiin ja sitten kohti pääasiaa, Jerusalemia, ristin kuolemaa ja ylösnousemusta.
Kirjan 16
luvusta peräti kuusi käsittelee Jeesuksen elämän viimeisiä päiviä
Jerusalemissa. Näiden tapahtumien kuvaamiseen on siis ollut niin kiire.
Ymmärtämisen avain on usein Vanhassa testamentissa
Markuksen
evankeliumissa ei ole paljon suoria lainauksia Vanhasta testamentista. VT:n
pyhät kirjoitukset ovat kuitenkin pohjana sille, mitä Jeesus teki ja kuinka Hän
toimi.
Yksi esimerkki
on Jerusalemin temppelin puhdistaminen (Mark 11:15-19). Jeesus vertasi siinä
temppeliä rosvojen luolaan, mikä viittaa Jeremian kirjan lukuun 7. Sitä taustaa
vasten selviää, ettei Jeesus varsinaisesti moitikaan rahanvaihtajia ja muita
kaupustelijoita heidän toiminnastaan.
Jeesuksen
arvostelun kohteena ovatkin temppelissä käyvät ihmiset. Ne, jotka temppelin
ulkopuolella arjessa palvelevat epäjumalia, mutta tultuaan uhraamaan temppeliin
luulevat olevansa turvassa niin kuin rosvot luolassaan. Mark 11:17 saakin näin
aivan uuden sisällön.
Jeesuksen aikaisen Jerusalemin pienoismalli. Etualalla temppeli. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti